8. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

1. ΦΟΡΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

 

Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας [της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.) ], δημόσια νοσοκομεία, Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε.), Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.)Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), Δευτεροβάθμια Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.). 

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 53 του Ν.4823/2021: Η αναπηρία και οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα (ΚΕ.Π.Α.), τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας (παρ. 2 άρθρο 17 του ν. 4058/2012), τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε.) και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας (Κ.Ψ.Υ.). Τα ΚΕ.Π.Α., οι Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας, τα Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας δεν έχουν αρμοδιότητα για τα ζητήματα για τα οποία επιφυλάσσεται αποκλειστική αρμοδιότητα στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.* 

Σύμφωνα με άρθρο 54.2 του Ν.4823/2021 για τον προσδιορισμό των εκπαιδευτικών αναγκών και τον σχεδιασμό του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.) των μαθητών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, τα (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) ή η (Ε.Δ.Υ.) συνεργάζονται με τις ιατρικές και ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες κατά τον λόγο των αρμοδιοτήτων τους. Η λειτουργία της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) καθορίζεται στην ΥΑ 134960 /Δ3/ΦΕΚ 5009/27-10-2021) άρθρο 17 παρ 3-12.  

Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 54 του Ν.4823/2021 προβλέπεται ότι οι ψυχικές και νοητικές αναπηρίες πιστοποιούνται με ιατρική γνωμάτευση από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012, η οποία αναφέρει το ποσοστό, το είδος και τη βαρύτητα της αναπηρίας και τη χρονική διάρκεια ισχύος της γνωμάτευσης. Αν ο μαθητής δεν έχει πιστοποιηθεί από ΚΕ.Π.Α. ή Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας και μέχρις ότου πιστοποιηθεί, γίνονται δεκτές γνωματεύσεις από δημόσια νοσοκομεία. 

* τα  ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ  έχουν αποκλειστική αρμοδιότητα σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν.4823/2021 (Α΄136) για  ειδικές ρυθμίσεις, διευθετήσεις ή εύλογες προσαρμογές, όπως η παροχή περισσότερου χρόνου, η χρήση υποστηρικτικών τεχνολογιών, η παροχή δια ζώσης διευκόλυνσης και η παροχή των θεμάτων σε προσβάσιμη μορφή (παρ.αη), για την απρόσκοπτη συμμετοχή στις ενδοσχολικές, προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στις μεταγυμνασιακές και μεταλυκειακές σπουδές, στις εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς και στις εξετάσεις για την απόκτηση του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και του κρατικού πιστοποιητικού πληροφορικής, την αντικατάσταση των γραπτών δοκιμασιών με προφορικές ή άλλης μορφής, ως προς τον τρόπο διατύπωσης και το μορφότυπο των θεμάτων στις εξετάσεις (παρ. αθ), την κατάταξη, εγγραφή, μετεγγραφή και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και για το κατάλληλο πλαίσιο εξατομικευμένης υποστήριξης, ήτοι παράλληλη στήριξη ή φοίτηση σε τμήμα ένταξης σε σχολική μονάδα της γενικής εκπαίδευσης (παρ.5), την παροχή περισσότερου χρόνου, τη χρήση υποστηρικτικών τεχνολογιών και την παροχή των θεμάτων σε προσβάσιμη μορφή για τις  εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (παρ 4. β) του άρθρου 53 του Ν.4823/2021). 

Δευτεροβάθμια Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.) 

Σύμφωνα με την παρ. 5. του άρθρου 53 σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λειτουργεί Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.). Εάν υφίσταται διάσταση μεταξύ της αξιολογικής έκθεσης του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και της αντίστοιχης γνωμάτευσης Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.ΠΕ. ή Κέντρου Ψυχικής Υγείας ή εάν υφίσταται διαφωνία των γονέων ή κηδεμόνων του μαθητή με την αξιολογική έκθεση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., οι γονείς ή κηδεμόνες δύνανται να προσφύγουν στην Ε.Δ.Ε.Α. εντός τριάντα (30) ημερών από τη λήψη της αξιολογικής έκθεσης του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. 

 

 

2. ΠΛΑΙΣΙΑ ΦΟΙΤΗΣΗΣ

 

Τα παιδιά με ΔΑΦ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (εεα) δικαιούνται την παροχή δημόσιας δωρεάν ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (ΕΑΕ) κατά την διάρκεια της υποχρεωτικής σχολικής φοίτησης τους, που ξεκινά από την ηλικία των 4 ετών (ν. 4704 ΦΕΚ Α 133/14-7-20). 

Όπως προβλέπεται από το Ν. 3699/2008, τα παιδιά με ΔΑΦ μπορεί να φοιτούν :  

  • Σύμφωνα με άρθρο 6 παρ. 1 α) σε Γενικά σχολεία με υποστήριξη ανάλογη των εκπαιδευτικών αναγκών τους,  β) εντός της Τάξης με Παράλληλη Στήριξη ή με Στήριξη από  Ειδικό Βοηθό επιλογής των γονέων τους (άρθρο 7) ή από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ή Σχολικό Νοσηλευτή (αρθρ.6, πργρ. 2 & 3), γ)  σε Τμήματα Ένταξης 
  • Σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 4 α) σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ)σε νοσοκομεία, κέντρα αποκατάστασης, ιδρύματα αγωγής ανηλίκων, ιδρύματα χρονίως πασχόντων (άρθρο 4β), στο σπίτι με κατ’ οίκον διδασκαλία (άρθρο 4 γκαι με  ένταξη στην κατηγορία των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων μαθητών σύμφωνα με άρθρο 173 Ν. 4823/2021. 
  • Σύμφωνα με ΥΑ Π1β/Γ.Π.οικ.116847 ΦΕΚ Β 1519 2002 μπορούν επίσης να φοιτούν σε Βρεφον/κούς Σταθμούς Ολοκληρωμένης Φροντίδας των Δήμων σε τμήμα νηπίων με αναπηρία από 2,5 έως 6,5 ετών και σύμφωνα με ΥΑ 41087/ΦΕΚ Β 4249/5-12-17 (άρθρο 1.3) κατά προτεραιότητα σε βρεφονηπιακούς σταθμούς των Δήμων και με συνοδό (άρθρο 1.1) και με ειδικό βοηθό-συνοδό επιλογής των γονέων τους (άρθρο 48 του Ν.4647/2019 – ΦΕΚ 204/Α/16-12-2019). 

 

Σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 5 του  Ν. 4837 _ 2021_ΦΕΚ 178_1-10-2021  σε κάθε Φορέα Παιδικής Προστασίας ορίζεται  Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων, ο οποίος αναλαμβάνει τη συγκέντρωση και καταγραφή των αναφορών περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων, τη διαβίβασή τους στον αρμόδιο Εισαγγελέα ή στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή ή δυνητικά στις Κοινωνικές Υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, καθώς και τη χωρίς χρονοτριβή παράλληλη ενημέρωση της διοίκησης του φορέα.

 

 

3. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

 

  • ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 

Σύμφωνα με Ν. 3699/2008 

Α) Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν : 

α) τα νηπιαγωγεία ΕΑΕ για μαθητές με έναρξη φοίτησης υποχρεωτικά από το τέταρτο 4ο (κατά Δήμους) και μέχρι το αργότερο το έβδομο (7ο) έτος της ηλικίας τους.(αρθρ. 8α,αα) (ν. 4704 ΦΕΚ Α 133/14-7-20). 

 

[Επίσης νήπια με ΔΑΦ μπορούν να φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και σε Βρεφον/κούς  Σταθμούς Ολοκληρωμένης Φροντίδας των Δήμων σε τμήμα νηπίων με αναπηρία από 2,5 έως 6,5 ετών (βλ. ανωτέρω ΠΛΑΙΣΙΑ ΦΟΙΤΗΣΗΣ)]. 

 

β) τα δημοτικά σχολεία ΕΑΕ για μαθητές μέχρι το δέκατο τέταρτο (14ο) έτος της ηλικίας τους (ή των 15 ετών το ανώτερο με παράταση ενός έτους με απόφαση αποκλειστικά της Ε.Δ.Υ. της Σ.Μ.Ε.Α.Ε. για ένα ακόμα σχολικό έτος. Αν δεν έχει συγκροτηθεί η Ε.Δ.Υ., η παράταση της φοίτησης αποφασίζεται από τον σύλλογο διδασκόντων της Σ.Μ.Ε.Α.Ε. (άρθρο 8α,ββ). 

 

Β) Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (άρθρο 8 παρ. 1 β) υπάρχουν: 

(στις παρακάτω ΣΜΕΑΕ η φοίτηση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορεί να παραταθεί ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες τους και πέραν του εικοστού τρίτου(23ου) έτους της ηλικίας τους) 

α) Τα Γυμνάσια ΕΑΕ, τα Λύκεια ΕΑΕ, τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.). Η φοίτηση και στο Γυμνάσιο (για μαθητές μέχρι το δέκατο ένατο (19ο) έτος της ηλικίας τους) και στο Λύκειο του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. είναι τετραετής. Οι απόφοιτοι της Δ’ Τάξης Λυκείου  δύνανται, κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΑΣΥ, να συνεχίσουν στο «Μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας. Κάθε απόφοιτος μαθητής του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου- Λυκείου δύναται να επανεγγραφεί και να φοιτήσει σε ένα (1) μόνο ακόμα πρόγραμμα ειδικότητας του ίδιου ή διαφορετικού τομέα, ύστερα από γνωμάτευση ΚΕΔΔΥ, η οποία λαμβάνει υπόψη αξιολόγηση του συλλόγου διδασκόντων. 

(‘Ολα τα ΤΕΕ ειδικής αγωγής Α’ βαθμίδας και τα ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Β’ βαθμίδας, μετατρέπονται σε Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια αντίστοιχα πργρ2γ,αρθρ.56, Ν 3966/2011.) 

γ) Τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.), στα οποία η φοίτηση διαρκεί έξι τάξεις (Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ)(8 ε) 

Μαθητές/τριες που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση σε δομή της γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης δεν μπορούν να εγγραφούν ή να επανεγγραφούν σε Ε.Ε.Ε.ΕΚ. στην ίδια ή σε άλλη ειδικότητα. 

 

  • ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ  

 Μαθητές/τριες με ΔΑΦ μπορούν να φοιτούν σε Γενικά σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με υποστήριξη ανάλογη των εκπαιδευτικών αναγκών τους, σε Τάξεις Ένταξης , εντός της Τάξης με Παράλληλη Στήριξη ή με Στήριξη από  Ειδικό Βοηθό επιλογής των γονέων τους ή από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ή Σχολικό Νοσηλευτή (βλ. ανωτέρω ΠΛΑΙΣΙΑ ΦΟΙΤΗΣΗΣ). 

 

  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ COVID-19 ΚΑΤΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ

Σύμφωνα με το ισχύον άρθρο 2 παρ. 6 της ΥΑ  Δ1α/Γ.Π.οικ. 55254/2021 (ΦΕΚ Β’ 4187/10-09-2021) για τους/τις μαθητές/τριες σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης συστήνεται η χρήση προστατευτικής μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό και συμβατό με τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας/ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης.

Σύμφωνα με το άρθρο 3 της ΥΑ  Δ1α/Γ.Π.οικ. 55254/2021 για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν σε σχολικές μονάδες της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, καθώς και εκείνους που φοιτούν σε σχολικές μονάδες της Γενικής Εκπαίδευσης, ο δωρεάν αυτοδιαγνωστικός έλεγχος δεν έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα και διενεργείται εφόσον είναι συμβατός με τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας ή και της ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης του/της μαθητή/τριας.

Επίσης σύμφωνα με την  ΥΑ 124068/ΓΔ4/2021 – ΦΕΚ 4558/Β/1-10-2021 στην πλατφόρμα «edupass.gov.gr» καταχωρίζονται στις θυρίδες των εκπαιδευτικών δομών τα απαραίτητα στοιχεία με τη μορφή δεδομένων χαρακτηρισμού κατάστασης φυσικών προσώπων- εφόσον έχουν υποβληθεί σε αυτοδιαγνωστικό έλεγχο (self test)-, σύμφωνα με τα οποία επιτρέπεται ή δεν επιτρέπεται η φυσική παρουσία αυτών στον χώρο της εκπαιδευτικής δομής.

 

  • ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ, ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ  ΤΟΥ ΓΟΝΕΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΣΚΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ

Σύμφωνα με την Εγκύκλιο ΥΠΔΒΜΘ Φ.7/517/127893/Γ1/13-10-2010 η περιστασιακή επικοινωνία του παιδιού εντός του σχολικού χώρου με τον γονέα που δεν μένει μαζί του, αλλά διατηρεί τη γονική μέριμνα αυτού, δεν μπορεί να απαγορευθεί με προφορική ή γραπτή εντολή του ενός γονέα,  εκτός εάν συντρέχει σπουδαίος λόγος (π.χ. παρακώλυση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας, άσκηση βίας ή πρόκληση ταραχής) (παρ. α & β). Σύμφωνα με την παρ. στ) η παραλαβή του τέκνου γίνεται από το πρόσωπο που ορίζει ο γονέας που ασκεί την επιμέλειά του.

Επίσης σύμφωνα με την παρ. γ)  η συμμετοχή του γονέα που δεν διαμένει με το παιδί σε εκδηλώσεις, όπως οι σχολικές εορτές, δεν μπορεί επίσης να απαγορευθεί με αντίθετη επιθυμία του άλλου γονέα, παρά μόνο για σπουδαίο λόγο ή σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι όροι σχετικής δικαστικής απόφασης.

Σύμφωνα δε με την παρ. ε) η συμμετοχή του γονέα που δεν ασκεί την επιμέλεια του τέκνου-μαθητή (αλλά το υπόλοιπο της γονικής του μέριμνας) στα συλλογικά όργανα της σχολικής κοινότητας (Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων) δεν μπορεί να αποκλειστεί.

 

 

4. ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΔΑΦ

 

Σύμφωνα με το άρθρο 11 (παρ. αη) του Ν.4823/2021 τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ έχουν αποκλειστική αρμοδιότητα για την υιοθέτηση εύλογων προσαρμογών, όπως η παροχή περισσότερου χρόνου, η χρήση υποστηρικτικών τεχνολογιών, η παροχή δια ζώσης διευκόλυνσης και η παροχή των θεμάτων σε προσβάσιμη μορφή, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τους περιορισμούς που συνεπάγονται, για την απρόσκοπτη συμμετοχή στις ενδοσχολικές, προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στις μεταγυμνασιακές και μεταλυκειακές σπουδές. Κατά τη σύνταξη της αξιολογικής έκθεσης των ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. εξαντλούνται οι δυνατότητες η εξέταση να γίνεται στα ίδια θέματα και συγχρόνως με τους υπόλοιπους μαθητές, σε συνδυασμό με τις ανωτέρω ειδικές εξατομικευμένες ρυθμίσεις, διευθετήσεις ή προσαρμογές και τη χρήση υποστηρικτικών τεχνολογιών Για τις  εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις (παρ. αθ) τα ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. εισηγούνται την αντικατάσταση των γραπτών δοκιμασιών για τους μαθητές της δημόσιας ή της ιδιωτικής εκπαίδευσης με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με προφορικές. 

Σύμφωνα με την ΥΑ 588//2021 (ΥΑ 58877/Δ6 ΦΕΚ Β 2184 2021) για την Εισαγωγή και εγγραφή μαθητών με ΔΑΦ σε Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια προβλέπονται προσαρμογές που αφορούν τον χώρο  και  τον χρόνο διεξαγωγής των εισαγωγικών εξετάσεων  καθώς και την επανάληψη διατύπωσης του θέματος ή απάντησης στον εξεταζόμενο μαθητή με ΔΑΦ. 

 

5. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Ε.Α.Ε., Ε.Ε.Π., Ε.Β.Π., ΣΧ. ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ

 

  • Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Α.Ε.) Σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ), σε Τάξη Ένταξης (Τ.Ε.) και σε Παράλληλη Στήριξη (Π.Σ.) σε Σχολική Μονάδα Γενικής Αγωγής,  σε παροχή διδασκαλίας στο σπίτι. 

Σύμφωνα με το Άρθρο 16 ΝΟΜΟΣ 3699/2008 η στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ., των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται από: α) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, και β) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ανήκουν σε όλους τους προβλεπόμενους από τις ισχύουσες διατάξεις κλάδους γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με εξειδίκευση στην ΕΑΕ. 

Στην ΥΑ 27922/Γ6 ΦΕΚ Β 449 2007 καθορίζονται ΤΑ  ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ  ανάλογα με το πλαίσιο φοίτησης στο οποίο διορίζονται. Ειδικότερα καθορίζονται τα καθήκοντα των: 

Εκπαιδευτικών ειδικών σχολείων  

Εκπαιδευτικών των τμημάτων ένταξης (Τ.Ε.)  

Εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης (Π.Σ.)  

Εκπαιδευτικών που παρέχουν διδασκαλία στο σπίτι  

 

  • Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.) σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ) 

Στην ΥΑ 27922/Γ6 ΦΕΚ Β 449 2007 καθορίζονται ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΩΝ ΣΜΕΑΕ ΚΑΤΑ ΚΛΑΔΟ. Ειδικότερα καθορίζονται τα καθήκοντα των: 

Ψυχολόγων 

Κοινωνικών Λειτουργών 

Θεραπευτών Λόγου  

Φυσικοθεραπευτών  

Εργοθεραπευτών  

 

  • Σχολικοί Νοσηλευτές και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (Ε.Β.Π.) σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής 

Στην ΥΑ 27922/Γ6 ΦΕΚ Β 449 2007 καθορίζονται ΤΑ  ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ των Σχολικών  Νοσηλευτών  των ΣΜΕΑΕ και του Ειδικού Βοηθητικού  Προσωπικού των ΣΜΕΑΕ  

 

  • Σχολικοί Νοσηλευτές και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (Ε.Β.Π.) στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης. 

Στο Άρθρο 1 της  ΥΑ 88348/Δ3/2018 – ΦΕΚ 2038/Β/5-6-2018 καθορίζονται τα Καθήκοντα και αρμοδιότητες  Σχολικών Νοσηλευτών στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης και του Ειδικού Βοηθητικού  Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης. 

 

 

6. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Γ/ΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΗ ΑμεΑ 67% ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΤΩΝ (Α.Ε.Ι.),(Α.Ε.Α.). ΙΣΟΤΙΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΜΕΑ ΣΤΑ ΑΕΙ. 

 

Σύμφωνα με τον πίνακα παθήσεων της ΥΑ υπ. Αριθμ. Φ.153/146145/Α5 (ΦΕΚ 3557/23-9-19) τα άτομα με ΔΑΦ δεν συγκαταλέγονται στην νομοθετική ρύθμιση για εισαγωγή τους σε ποσοστό 5% στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση άνευ εξετάσεων. 

Υπάρχει εκκρεμότητα απάντησης του Κεντρικού Συμβουλίου (ΚΕ.ΣΥ.) του Υπ. Υγείας στην  εισήγηση με ΑΠ 291801/18095/2021/31-3-2021  του Συνηγόρου του Πολίτη προς αυτό, για να εξεταστεί “εάν συντρέχουν, οι προϋποθέσεις για τους πάσχοντες μαθητές/μαθήτριες από το σύνδρομο Asperger, για να εξαιρούνται από τη διενέργεια Πανελληνίων Εξετάσεων και να εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ποσοστό 5% καθ’ υπέρβαση του ορίου των εισακτέων”.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο  Φ.251/57017 /Α5/18-5-2022  οι μαθητές που παρουσιάζουν διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού μπορούν να αιτηθούν να εξετάζονται προφορικά στις Πανελλαδικές εξετάσεις, εφόσον στη γνωμάτευση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) αναγράφεται ο προφορικός τρόπος εξέτασης. 

Σύμφωνα με την ΥΑ Φ.151 / 89670 /A5/ΦΕΚ/Β/1918/1-6-2017 Καθορίζεται κατ’ αποκοπή αποζημίωση ύψους 350 ευρώ προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες μετακίνησης, διαμονής και διατροφής των υποψηφίων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που αποφοιτούν την τρέχουσα σχολική χρονιά εφόσον το σχολείο στο οποίο υπέβαλαν αίτηση – δήλωση δεν χρησιμοποιείται ως εξεταστικό κέντρο για τους υποψήφιους του Γενικού ή Επαγγελματικού Λυκείου με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που μετακινούνται προς τα Βαθμολογικά ή Ειδικά Εξεταστικά κέντρα που έχουν οριστεί για να εξεταστούν εφόσον η απόσταση μεταξύ της σχολικής μονάδας στην οποία υπέβαλε αίτηση – δήλωση ο υποψήφιος και του Βαθμολογικού ή Ειδικού Εξεταστικού κέντρου είναι μεγαλύτερη των 120 χιλιομέτρων. Επίσης σύμφωνα με το  Άρθρο 3 ορίζεται ότι η αποζημίωση καταβάλλεται από τις Δ/νσεις Δευτεροβάθμιας, μετά τη λήξη των εξετάσεων, κατόπιν αιτήσεως του υποψηφίου ή του νόμιμου κηδεμόνα του προς τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μέσω του Λυκείου στο οποίο υπέβαλε ο υποψήφιος αίτηση – δήλωση συμμετοχής στις Πανελλαδικές.

Φοιτητές – Άτομα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, πιστοποιούμενη από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίες (ΚΕ.Π.Α.), έχουν δικαίωμα μετεγγραφής στην πόλη την οποία ο γονέας ή ο έχων την επιμέλεια δηλώνει ως μόνιμη κατοικία ή στην πόλη στην οποία τους παρέχεται ιατρική μέριμνα.

Σύμφωνα με το άρθρο 226 του Ν.4957/2022 τα ΑΕΙ υποχρεούνται να εφαρμόζουν αναγκαία μέτρα για την ισότιμη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα Α.Ε.Ι., σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε Α.Ε.Ι. Τα μέτρα αφορούν : α) τη φυσική προσβασιμότητα των χώρων και των κτιρίων, β) την πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία και τις λοιπές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, γ) την ηλεκτρονική προσβασιμότητα, δ) την υποστήριξη της ένταξης στην αγορά εργασίας, ε) την ισότιμη συμμετοχή στην εν γένει ακαδημαϊκή ζωή

 

 

7. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ

 

Σύμφωνα με την ΥΑ  50025/ΦΕΚ 4217/26-9-2018  «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» η μεταφορά των μαθητών των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) από τον τόπο διαμονής τους ή από συγκεκριμένο τόπο συγκέντρωσής τους, στο σχολείο που φοιτούν και αντίστροφα είναι δωρεάν και γίνεται με ίδια μέσα των Περιφερειών και των Δήμων (Κεφάλαιο Α) ή με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών με ΕΔΧ (ΤΑΧΙ)  (Κεφάλαιο Β άρθρο 1) ή με επιδότηση (άρθρο 3).  

Η ύπαρξη συνοδού δεν είναι υποχρεωτική και η απόφαση για την ύπαρξή του λαμβάνεται έπειτα από εισήγηση του Διευθυντή του σχολείου (Κεφάλαιο Γ παρ. 1γ)  Αρμόδια όργανα  για την εποπτεία είναι ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας και η Περιφέρεια (άρθρο 5). 

Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ 11 της ΥΑ 85317/Δ3 ΦΕΚ Β 2171 2019 οι Διευθυντές/ντριες ή Προϊστάμενοι/ες των Ειδικών Νηπιαγωγείων και Ειδικών Δημοτικών σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων καθορίζουν το πρόγραμμα επιτήρησης των μαθητών/τριών κατά τους χρόνους άφιξης αποχώρησης. 

 

8. ΕΓΓΡΑΦΕΣ, ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Β’ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Σύμφωνα με την ΥΑ . 72367/ΓΔ4/ 2675/24-6-21 Τροποποίηση της υπό στοιχεία 79942/ΓΔ4/21- 5-2019 υπουργικής απόφασης «Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» στα Γυμνάσια Ε.Α.Ε. ,στα Λύκεια Ε.Α.Ε., στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια – Λύκεια  και στα ΕΕΕΕΚ εγγράφονται και φοιτούν μαθητές/τριες κατόπιν γνωμάτευσης  του ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ.  

Στις διατάξεις των παραγράφων 9,10,11 ορίζονται οι αντιστοιχίσεις των τάξεων Σχολικών  Μονάδων Γενικής ή Ειδικής αγωγής με βάση τις οποίες  δύνανται να αλληλομεταγγράφονται κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ οι μαθητές/τριες που φοιτούν ή αποφοιτούν από αυτές. 

Σύμφωνα με την ΥΑ 588//2021 (ΥΑ 58877/Δ6 ΦΕΚ Β 2184 2021) για την Εισαγωγή και εγγραφή μαθητών με ΔΑΦ σε Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια προβλέπονται προσαρμογές που αφορούν τον χώρο  και  τον χρόνο διεξαγωγής των εισαγωγικών εξετάσεων  καθώς και την επανάληψη διατύπωσης του θέματος ή απάντησης στον εξεταζόμενο μαθητή με ΔΑΦ. 

 

9. ΕΓΓΡΑΦΕΣ, ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Α’ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Σύμφωνα με την εγκύκλιο ΥΠΑΙΘ 65531/Δ3/7-6-2021 ορίζεται στην  

παρ.Α.1.α) ότι στα Ειδικά Νηπιαγωγεία εγγράφονται μαθητές/τριες που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής, ηλικία πέντε (5) ή τεσσάρων (4) ετών. 

παρ. Α.1.γ) ότι η εγγραφή και φοίτηση μαθητών/τριών σε Ειδικό Νηπιαγωγείο ή σε Ειδικό Δημοτικό Σχολείο πραγματοποιείται κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης του οικείου Κ.Ε.Σ.Υ.  

παρ Α. 1. ε) ότι η  φοίτηση δύναται να διαρκέσει ως το 7ο έτος της ηλικίας. Επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο για ένα (1) ακόμη έτος μπορεί να γίνει με τη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων, όταν βεβαιώνεται με γνωμάτευση Κ.Ε.Σ.Υ. Σε κάθε περίπτωση δεν εγγράφεται ούτε δύναται να επαναφοιτήσει στο νηπιαγωγείο μαθητής που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ή επαναφοίτησης έχει συμπληρώσει την ηλικία των επτά (7) ετών.  

παρ.Α.1.β) ότι στα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία εγγράφονται μαθητές/τριες που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ηλικία έξι (6) ετών και άνω.  

παρ.Α.1.ε) ότι σε περιπτώσεις μη φοίτησης σε Νηπιαγωγείο, ο γονέας/κηδεμόνας υποβάλλει σχετική αίτηση προς τον/την οικείο/α Διευθυντή/ντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στην οποία θα αναφέρονται οι λόγοι μη φοίτησης. 

 

 

10. ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 

Σύμφωνα με το Ν.2621 /98 Άρθρο 2 παρ. 1. Οι γονείς των μαθητών κάθε δημόσιου σχολείου συγκροτούν ένα σύλλογο γονέων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. 

Στο Δ4/662 α/ 23-12-1998 ΥΠ.Ε.Π.Θ. ορίζεται η διαδικασία Συγκρότησης και λειτουργίας οργανώσεων γονέων των μαθητών των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με την παρ. ε) της Εγκυκλίου ΥΠΔΒΜΘ Φ.7/517/127893/Γ1/13-10-2010 η συμμετοχή του γονέα που δεν ασκεί την επιμέλεια του τέκνου-μαθητή (αλλά το υπόλοιπο της γονικής του μέριμνας) στα συλλογικά όργανα της σχολικής κοινότητας (Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων) δεν μπορεί να αποκλειστεί.